Groei&Bloei Donzige Mimi - Blik op de Tuin 1046/7/2022

Donzige Mimi - Blik op de Tuin 1046/7/2022

Een paar jaar geleden heb ik een prachtige mimosa gekocht, die nu een aardige hoogte heeft bereikt. Deze winter staat hij buiten en staat sinds een paar dagen volledig in bloei...jammer van de storm, want hij moet nu wel even in een hoekje staan....

Een poosje geleden was het Fransje, mijn frangipani (Plumeria rubra ‘Divine’) die een rol in mijn column speelde, nu is het Mimi, mijn mimosa, die ik in de schijnwerpers wil zetten. Met Fransje gaat het trouwens goed, die staat in een slaapkamer op het voorjaar te wachten.

Als enige kuipplant staat mijn Mimosa, die ik voor de grap ‘Mimi’ noem, dicht bij mijn kamerraam op het terras. Daar kan ik haar goed monitoren en volop van haar genieten. Acacia dealbata, zoals de Latijnse naam van Mimi luidt is een plant, die van oorsprong uit  het zuidoosten van Australië komt. Daar is het een snelgroeiende, groenblijvende struik of boom, die uiteindelijk een hoogte van 30 tot 40 meter bereikt. Deze acaciasoort is een zogenaamde pioniersoort. Pioniersoorten zijn planten, die als eerste na een calamiteit in een gebied voorkomen; in Australië koloniseert A. dealbata een gebied vooral na bosbranden. Omdat hij zeer winterhard is, heb ik het dit jaar aangedurfd om Mimi buiten te laten staan en dat bevalt haar goed. Nadat in de zomer de knopjes waren ontwikkeld, ontstaan daar nu langzaam heldergele donzige bloemetjes uit, die ook nog eens lekker ruiken. Vorig jaar toen Mimi in mijn serre stond, heb ik in hetzelfde groeistadium een grote fout gemaakt door haar toen in de woonkamer te zetten. Binnen de kortste keren droogden de bloemetjes in en weg was haar schitterende schoonheid. Het was door de verwarming te droog voor haar ‘gestel’. Nu hoop ik stilletjes, dat het weer zacht blijft en dat haar bloemetjes dit jaar wel allemaal uitkomen.

T  twitter.com/blikopdetuin; F facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Vragen kunt u stellen via:info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl.