Groei&Bloei Floriade: een groene beleving - Blik op de Tuin 1066/26/22

Floriade: een groene beleving - Blik op de Tuin 1066/26/22

De beste tijd om een boom te planten is 20 jaar geleden............

Volgens de Chinese wijsgeer Confucius (555-479 voor Christus) is de beste tijd om een boom te planten 20 jaar geleden en het tweede beste moment nu. Niek Roozen de landschapsarchitect van het Green Team Floriade Expo 2022 verwijst naar dit spreekwoord in ‘The Green City Guidelines’, een boek dat is uitgegeven in het kader van Floriade Expo 2022. Het is een handboek voor de praktijk met richtlijnen voor een groene stad, waar zijn bureau al 20 jaar geleden de basis voor heeft gelegd. Toen ontwikkelde zij een concept voor het introduceren van de ‘Green City Philosophy’. Inmiddels weten we allemaal, dat het niet bij een filosofie kan blijven, maar dat een daadwerkelijke toepassing van groen meer dan noodzakelijk is. Die toepassingen zijn duidelijk terug te vinden op het Floriadeterrein en het is goed om te weten, dat al het groen, dat op het terrein is geplant na afloop van de Floriade behouden blijft. Een goed voorbeeld is het ‘Groene stad Arboretum’, een levende plantenbibliotheek met bomen, planten en bloemen, die nu de groenstructuur van de Floriade vormt en later die van de nieuwe stadswijk Hortus, die na de Floriade verschijnt.

Interessant is ook het onderzoek dat de TU Delft al 2 jaar op het Floriadeterrein uitvoert. In het Urban Climate Arboretum hebben onderzoekers 66 verschillende boomsoorten geplant om een antwoord te krijgen op de vraag welke boom de meeste verkoeling biedt bij het voorkomen van hittestress in een stedelijke omgeving. Dit jaar is de afronding van het onderzoek en volgend jaar de presentatie van de resultaten. https://www.tudelft.nl/stories/articles/wat-is-de-koelste-boom

twitter.com/blikopdetuin; F facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Vragen kunt u stellen via:

info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl.