Groei&Bloei Week 47 2021 Pomologie: leer van fruit en fruitsoorten

Week 47 2021 Pomologie: leer van fruit en fruitsoorten

Pomologie (naar het Latijnse pomum, 'boomvrucht', of Pomona, godin van de boomvruchten) is de leer van het fruit en de fruitsoorten, ook wel ooftkunde genaamd.

Naar aanleiding van laatste logje van Anneke Duyvesteijn over bezoek aan de hoogstamboomgaard Bellet in het Zuid-Limburgse, op zoek naar foto’s in archief naar mooie herinneringen aan bezoekjes aan Zuid-Limburgse en in het bijzonder aan boomgaard Bellet, dwaalde weer even door heerlijk, zonnig, heuvelachtig vakantieland.

Vond één foto in 2012 van denk wel de Bellet boomgaard en een in 2013 van een boomgaard in de omgeving van Mechelen, wat vliegt de tijd.

Niet alleen de Stichting Het Limburgs Landschap is zuinig op oude fruitrassen en boomgaarden. Zocht naar de Pomologische vereniging Noord-Holland, die kende ik, en via hun site naar andere pomologische verenigingen en vond er nog  twee: de Noordelijke Pomologische vereniging en Pomologisch Genootschap Limburg. Maar ook de site van Fruitpluktuin die eveneens de pomologie hoog in het vaandel heeft, met o.a. heel veel info over oude rassen maar ook adressen van  zelfpluktuinen van fruit.

De POMologische Vereniging Noord-Holland bewaart de genen van oude
fruitrassen voor latere generaties in twee collectieboomgaarden in de Beemster en Egmond-Binnen, de collectieboomgaard in Egmond is kleiner dan die in de Beemster maar…….. vrij toegankelijk.

Kwam ook uit bij BinnensteBuiten en zag dat er opnames waren gemaakt van de Bellet boomgaard, waarin melding van de connectie van de Bellet boomgaard en de familie Crombach laat die nauw net mijn favoriete appelstroop maken: appel, peer en dadelstroop.

Reacties (1)

Antje

Hoi Veris,

Heerlijk zo’n zomers uitstapje op een kille en natte Herfstdag.

hartelijke groet Antje

Reageren op