Herfstkrans met berkenschors en hortensia

Deze mooie herfstkrans kun je zelf maken! Verwerk de verkleurde bloemen van hortensia samen met besjes en vruchtjes van het seizoen in een krans met berkenschors. Geel-rode sierappeltjes, roze vruchten en bijna zwarte besjes gaan mooi samen met de zachte tinten van de bloemen. Je kunt hieronder de werkbeschrijving uitprinten.

Dit heb je nodig:

• berkenschors op viltstrook (te koop)
  • takkenkrans
  • lijmpistool
  • teekschuim
  • mes
  • plastic zakjes
  • hortensiabloemen
  • sierappeltjes
  • kardinaalshoed
  • kornoelje
  • zwarte besjes van sneeuwbal (Viburnum nudum ’Pink Beauty’)

Werkwijze:

1. Laat het steekschuim in een bak water door en door nat worden (niet onder duwen). Lijm de viltstrook met berkenschors aan de binnenkant van de takkenkrans
  2. Laat de strook aan de onderkant gelijk lopen met de krans, maar laat hem aan de bovenzijde een stuk uitsteken. Als de lijm goed droog is, kan ook de buitenkant van de krans bekleed worden met berkenschors.
  3. Bekleed de ruimte tussen de twee schorsranden met plastic zakjes, knip het overtollige plastic weg. Snijd het natte steekschuim in stukken die precies tussen de twee schorsranden passen. Ze mogen iets boven het schors uitsteken.
  4. Knip de stelen van de hortensiabloemen op de juiste lengte af en steek ze verdeeld over de krans in het steekschuim.
  5. Steek de takjes met vruchten en bessen regelmatig tussen de hortensiabloemen. Verdeel als laatste de zwarte sneeuwbalbessen. Leg de krans op de tafel (binnen of buiten). Geef regelmatig een beetje water zodat de hortensiabloemen lang mooi blijven of laat de krans in zijn geheel indrogen.

Tekst en beeld Modeste Herwig