Vrolijke Valentijn Vaasjes

Valentijnsdag! Deze Vrolijke Valentijn Vaasjes geven de liefde een heel nieuw elan. Ze vormen een origineel cadeau voor een eigenzinnige geliefde. Of gewoon leuk om voor jezelf te maken – en je huis op te vrolijken. De vaasjes kun je qua materialen op vele manieren invullen. Kijk vooral ook wat al voorhanden is in huis of in de tuin. We laten je stap-voor-stap zien hoe je de vaasjes kunt maken.

Floral artist Lily Beelen maakte deze vaasjes voor Groei & Bloei. Lily Beelen, ‘Just Lily’, werkt als freelancer voor bloemisten, geeft demonstraties en workshops in binnen- en buitenland voor zowel amateurs als professionals. Ook geeft Lily gastlessen en -cursussen op scholen en creëert ze designs voor speciale gelegenheden.

www.instagram.com/lilybeelen
www.facebook.com/lilybeelen

We laten je stap-voor-stap zien hoe je het zelf kunt maken. Dit heb je nodig:

Materialen en gereedschap

• diep bord
  • (knip)tang
  • knijpfles voor vullen buisjes (handig, niet noodzakelijk)
  • kwast
  • latex muurverf (restje)
  • lijmpistool met lijmpatronen
  • lijmspray of hard tex transparant
  • schaar
  • schilderstape

Gebruikte bloemen en groen

• amaryllis, een kleine soort (Hippeastrum ‘Lilliput’)
  • donkerrode Gerbera ‘Pasta Diavola’
  • rode rozen ‘Red Naomi’
  • vedergras (Stipa tenuissima)

Voor de basis

• hooihoutvezel
  • kleine hartjes
  • klosje jute bonentouw
  • lavendelbloemetjes
  • lijnzaad
  • poken
  • plastic buisjes, grote maat
  • plataan balletjes
  • raffia
  • skeletbladeren
  • sesamzaad
  • verschillende soorten wollen garen
Vrolijke Valentijn Vaasjes
    1

Wikkel het klosje bonentouw een aantal keren rondom de plastic buisjes en zet het beginpunt vast met schilderstape zodat het is gefixeerd.

2

Draai het hooi laag voor laag tezamen met het bonentouw rondom de buisjes tot de gewenste vorm; dik, dun, langwerpig.

3

Maak van de poken op verschillende manieren pootjes. Denk aan dunne pootjes van een enkele pook of buig de pook dubbel zodat er een breder pootje ontstaat en/of wikkel de pootjes in schilderstape. Ook de afwisseling van lange en korte pootjes geeft diversiteit.

4

Plaats de pootjes in de hooibol, drie per vaasje. Let op de gelijke lengte, dat zorgt voor stabiliteit. Lijm de pootjes met het lijmpistool vast in de hooibol.

5

Omwikkel de hals van de plastic buisjes met wol of touw. Breng eerst langs de bovenrand wat lijm aan zodat de wol niet los schiet. Vervolgens ook de pootjes omwikkelen, breng aan het uiteinde lijm aan zodat het draad blijft zitten. Of wikkel de pootjes in wikkeldraad - dat geeft ook een leuk effect.

6

Textuur aanbrengen:
    Kies na het afwerken van hals en pootjes hoe je de vorm aanpakt en welke texturen je wilt aanbrengen. Behandel met een kwast de vorm met een restje latex muurverf en rol deze meteen daarna door een bord met lavendelbloemen of zaadjes. Of gebruik spuitlijm of tex om bloemen en zaadjes op de vorm te lijmen. Bekleed de hooivormen met raffia, skeletblad en/of verschillende soorten wol en versier ze met zaden, lavendelbloemetjes en/of vedergras. Snij voor gebruik een stukje van de plataan balletjes, een platte kant is gemakkelijker lijmen. Denk ook aan beregras, stukjes schors of eucalyptus blad voor het bekleden van de hooibol.

7

Afwerking:
    Vul de glasbuisjes met water en plaats hierin de bloemen, 1 per vaasje.
    Wikkel wollen garen om een ijzerdraad, vorm hiervan hartjes en voeg deze toe aan de vaasjes. Plaats eventueel nog een toefje vedergras. Strooi rondom de vaasjes kleine rode hartjes.

8

Veel succes en deel je creaties met ons!

Floral artist Lily Beelen voor Groei & Bloei

Productie en tekst: Anita Meuleman