Dahlia planten

Als je dahlia's op het juiste moment en de juiste manier plant komen deze prachtige bloemen vanaf augustus tot diep in het najaar tot bloei. Wij vertellen je hoe en wanneer te planten.

Nazomerbloei met dahlia's

Dahlia’s en andere zomerbollen plant je in het voorjaar. Als beloning komen de zomerbloeiers vanaf augustus tot diep in het najaar tot bloei. Juist op het moment dat de tuin wel wat extra kleur kan gebruiken.
De dahlia ‘Nuit d’Eté’ (zomernacht) bijvoorbeeld is een zogenaamde cactusdahlia met dubbele bloemen en smalle, puntige bloemblaadjes. Deze spectaculaire dahlia heeft donkerrode cactusachtige bloemen en is een echte aanwinst voor de zomertuin. Deze zwartrode zomertopper wordt zo’n 120 cm hoog en geeft bloemen van wel 12 cm groot. Mede door haar hoogte en donkere bloemkleur laat de dahlia ‘Nuit d’Eté’ en ook de meeste andere dahlia's zich zeer goed combineren met vaste tuinplanten.

Dahlia in het voorjaar de grond

Wanneer de kans op (nacht)vorst is geweken, kunnen dahliaknollen geplant worden. In Nederland kan dat dus meestal vanaf half april. Kies een zonnig plekje in de tuin en maak de grond goed los. Graaf een plantgat waar de dahliaknol ruim in past en bedek ‘m met een paar centimeter grond. Na een paar weken zie je de dahlia al flink groeien en nog iets later komen de spectaculaire bloemen te voorschijn. Knip uitgebloeide dahliabloemen steeds weg om de bloei nog verder te verlengen. Wil je nog meer weten over dahlia's, bijvoorbeeld over het steunen van dahlia's, kijk dan naar de video. Of kijk eens op de website van de Nederlandse Dahlia Vereniging www.nederlandsedahliavereniging.nl

Meer in deze categorie