Groei & Bloei op de Floriade

Hoe maken we in de toekomst wonen groener, gezonder en leuker? Dat was een van de thema’s van de Floriade 2022 in Almere. Deelnemers uit binnen- en buitenland lieten zien hoe de groene stad van de toekomst eruitziet. Ook Groei & Bloei was aanwezig met een eigen inzending; een tiny house met een opvallende vorm. Hier ervaar je hoe je met minder binnenruimte, een kleine eigen tuin én een ruime gezamenlijke tuin heerlijk kunt wonen.

Het tiny house van Groei & Bloei is ontworpen door Huub van Laarhoven van Van Laarhoven Architecten Combinatie. Huub spant zich al jaren in om te laten zien dat het bouwen van woningen prima kan met versterking van groen en ecologie, in plaats van dat het groen moet wijken voor woningen.

Gebogen vormen

Het huis dat Huub ontwierp is circulair gebouwd met inlands hout, innovatieve producten als kalkhennep en heeft een volledig groen dak inclusief verticale moestuin. Huub: “De gebogen vormen in het ontwerp creëren een krachtige energetische werking voor zowel de binnen- als buitenruimte. Harmonie tussen natuur en architectuur is helend voor de mens. Dit paviljoen is daar een uitwerking van. Met dit gebouw wil ik een nieuwe visie op wonen laten zien; de mogelijkheid de schaarse ruimte in Nederland op een mens- en diervriendelijke wijze op te lossen. Klein wonen vanuit een optimale relatie met de omliggende natuur.

Groei & Bloei op de Floriade Op de kavels 80 en 97 staan 7 tiny houses

Gezamenlijke tuin

Vanuit de woning kijk je uit op de (moes)tuinen en het wonen is gericht op een gezamenlijke groene omgeving. De materialen die ik heb gebruikt ondersteunen de helende werking van de vormgeving. Het gehele gebouw is opgebouwd uit eikenhout, het dak is van sedum en de verticale gebogen buitenwanden zijn verticale moestuinen. Het huis heeft hout als draagconstructie, kalkhennep buitenwanden als isolatie, kozijnen van hout en de grondvloer van hout met isolatie van lava korrels of glasschuim.”

Plukbloemen en eetbare planten

Naast het tiny house van Groei & Bloei staan er nog vijf andere tiny houses op het terrein. Zij zijn met elkaar verbonden door een gezamenlijke tuin van circa 1100 m2 met een middenpad, vaste planten, heesters, plukbloemen en eetbare planten. Het is de plek waar ‘bewoners’ elkaar ontmoeten en samen (moes)tuinieren.

Groei & Bloei op de Floriade

Uitdaging

Het huis is gebouwd door Corné Nuijten van OPEN I Bouw & Ontwerp. In zijn werkplaats heeft hij het huis opgebouwd en het vervolgens getransporteerd naar Almere. Corné: “We hebben stevig na moeten denken over het demontabel opbouwen in de werkplaats, zodanig dat je het weer uit elkaar kunt halen, vervoeren en op locatie weer gemakkelijk in elkaar kunt zetten. Dit uitgangspunt samen met alle gebogen lijnen van het ontwerp, maakte het tot een leuke en complexe klus. Vooral de gebogen spanten van eiken planken waren een hele uitdaging. Al met al een uitdagend ontwerp om te mogen bouwen!”

Vrijwilligers Groei & Bloei

Het tiny house is ook de plek van waaruit dagelijks vrijwilligers van Groei & Bloei de bezoekers voorlichting geven over de tuin en over Groei & Bloei. Diny Posthumus coördineert de circa 50 vrijwilligers. Een aparte ploeg vrijwilligers zal de tuin onderhouden. In de Belevingskas (onderdeel van de 10.000 m2 grote kas ‘Green House’) ondersteunen vele Groei & Bloei- bloemschikkers hoofdarrangeur Heleen Valstar bij de invulling van het thema ‘Green Love’. Bij het tiny house worden ook verschillende Groei & Bloei-activiteiten georganiseerd, onder andere in het kader van het 150-jarig jubileum.

Meer in deze categorie