Lezing: Sporenplanten

11 april 2023 t/m 11 april 2023

Geupload door afdeling Midden-Betuwe

Door: Kees Boele

Mossen en varens, wie kent ze niet? Maar zelfs de bekende plantkundige Linnaeus kon er geen touw aan vastknopen. Hij noemde ze ten einde raad maar Cryptogamen, planten waar geen bloem aan te vinden is. Dat ze zich toch konden voortplanten wist hij natuurlijk wel maar op welke manier bleef voor hem verborgen. Wat we wel weten is dat sporenplanten de oudste landplanten zijn. Het alleroudste fossiel, Cooksonia, was wereldwijd verspreid en groeide rond 410 miljoen jaar geleden aan de oevers van warme lagunes. We weten dat het bouwplan van alle sporen- planten al in het Carboon (320 miljoen jaar geleden) volledig ontwikkeld was. Sommige soorten zijn nadien nauwelijks veranderd maar bijvoorbeeld de voorouders van heermoes, de beruchte paardenstaart, werden toen meer dan tien meter hoog terwijl van wolfsklauwen niet veel meer over is. Mossen en varens hebben het beter gedaan. Zolang het maar niet te koud of te droog is weten ze altijd wel een plekje te vinden om te kiemen. Ergens op het plantje verschijnen dan mannelijke en vrouwelijke orgaantjes waar een sporenkapsel uit gaat groeien. Varens doen het anders. Eerst ontstaat een hartvormig prothallium, daar groeit dan het varentje uit die weer sporen gaat vormen.

Sporenplanten: Oeroud maar onbekend!

• Locatie
    • Yuverta College