Pasen door een ringetje DIY

Pasen is dit jaar om door een ringetje te halen. De vrolijke voorjaarskleuren sprankelen je tegemoet – al kun je natuurlijk je eigen kleurvoorkeur de boventoon laten spelen. Leuk als versiering van de feestelijk aangeklede paasontbijttafel. Of voor het raam – om er zowel binnen als buiten van te kunnen genieten. We laten je stap-voor-stap zien hoe je dit paasarrangement zelf kunt maken.

Dit heb je nodig:

Materialen en gereedschap

• lijmpistool met lijmpatronen
  • (knip)tang
  • schaar
  • mes
  • wikkeldraad
  • touw of rustic wire
  • zwarte tie-wraps
  • plakkaat- of acrylverf en kwast
  • aluminiumdraad
  • een stuk houtfineerband
  • snijbloemenvoeding

Voor de basis

• ring (Ø40 cm) op voet of op een houten ondergrond
  • 2 rechte takken
  • binnenband voor fiets
  • 6 kwarteleitjes
  • 5 glazen flesjes en bolvaasjes
  • 10 parels of kralen
  • vilt in verschillende kleuren
  • berkenbast
  • kronkelhazelaar tak
  • bamboe ringen

Gebruikte bloemen, vruchten en grassen

• verschillende gedroogde grassen
  • kleine fijne gedroogde natuurlijke materialen
  • tulpen
  • ranonkels
  • Bouvardia
  • Craspedia

Stap 1

Knip de fietsbinnenband in tweeën, zodat er twee enkele lange linten ontstaan. Omwikkel de ring met lange halen met een binnenbandlint met de bepoederde binnenzijde naar buiten, zo verkrijg je een rustige structuur en tevens geeft de binnenband een loden look. Begin halverwege de cirkel met wikkelen. Als je helemaal rond bent zet je de binnenband vast met een stukje wikkeldraad.

Knip de twee takken op de maat van de cirkel en maak ze vast met de tie-wraps -de takken mogen een stukje uitsteken. Plaats de eerste tak halverwege de cirkel en bevestig met tie-wraps. Plaats de tweede tak daar ongeveer 4 cm onder. Zorg dat ze stevig zijn bevestigd; hieraan komen de vaasjes te hangen. Knip uiteinden van de tie-wraps kort af.

Stap 2

Knip het houtfineer band in stukjes in verschillende maten, zorg wel dat er telkens twee even groot zijn om te gebruiken voor de voor- en de achterkant. Lijm met het lijmpistool de stukjes houtfineer band in een speels patroon op de takken. En herhaal dat aan de andere kant met passende stukjes houtfineer band. Plak vier kleine stukjes berkenschors, twee aan de voor- en twee aan de achterzijde, met het lijmpistool op de fineerplaatjes zodat die extra reliëf krijgen. Zorg voor voldoende ruimte tussen de fineerplaatjes om later de flesjes te hangen. Verf de fineerplaatjes in verschillende kleuren, raak daarbij de berkenschors oppervlakkig zodat je de textuur zichtbaar blijft. Kies kleuren passend bij de bloemen.

Stap 3

Omwikkel de flesjes met aluminiumdraad en maak een haakje - zoals een kerstbalhaakje. Hang er drie voor en twee aan de achterkant.

Knip kleine vierkantjes vilt (1cmx1cm) in zes verschillende kleuren. Start met een stukje ijzerdraad (20cm) in een bijpassende kleur. Rijg hieraan als eerste een parel en draai deze vast. Rijg hierna de viltstukjes in willekeurige kleurvolgorde met tussendoor een kwartelei. Eindig met een parel - zet deze vast door eenmaal ronddraaien.

Stap 4

Maak in totaal vijf viltslingertjes en hang ze met een zelfgemaakt kerstboomhaakje in de open plekken tussen de vaasjes en de fineerplaatjes; drie aan de voorzijde en twee achter.

Stap 5

Zet de kronkelhazelaartak met rustic wire vast in het arrangement. Plaats het alsof de tak de wind vangt - voor extra dynamiek. Maak kleine luchtige bundeltjes van de gedroogde grassen, bundel ze met een wikkeldraadje en lijm ze op de fineerplaatjes. Herhaal dit met kleine fijne gedroogde materialen, plak ze op de fineerplaatjes om een sfeer neer te zetten. Vul de vaasjes met water en snijbloemenvoedsel. Plaats de bloemen - ranonkels, tulpen, Craspedia, Bouvardia - in de vaasjes.

Kijk goed of alles mooi is afgewerkt en het arrangement in balans is. Vrolijk Pasen!

Floral artist Lily Beelen maakte dit arrangement voor Groei & Bloei. Lily Beelen, ‘Just Lily’, werkt als freelancer voor bloemisten, geeft demonstraties en workshops in binnen- en buitenland voor zowel amateurs als professionals. Ook geeft Lily gastlessen en -cursussen op scholen en creëert ze designs voor speciale gelegenheden.

www.instagram.com/lilybeelen
www.facebook.com/lilybeelen

Veel succes en deel je creaties met ons!

Productie en tekst: Anita Meuleman
Arrangement en beeld: Lily Beelen