Groei&Bloei Engelse borders

Engelse borders

Enkele weken terug zijn we op tuinenreis geweest naar Oost-Sussex en Kent. Via www.europesetuinen.nl had ik een 7-tal tuinen geselecteerd en vervolgens een vakantiehuisje gehuurde centraal t.o.v. die tuinen. Zo hebben we o.a. Sissinghurst, Great Dixter, Great comp Garden, Pashley Manor Gardens, Merrimintsgarden en Nyman gezien.

De eerste 2 foto's geven een doorkijkje in een van die tuinen. Op de genoemde website zijn veel meer mooie foto's te zien van bekende Engelse tuinen. Het was prachtig! Op de 2e foto zie je een 10 meter hoge rijstepapierplant (Tetrapanax). Bij mij is er een dood gegaan. De andere is weer vanuit de stam gegroeid maar heeft nog weinig hoogte gemaakt.  Vanwege een verbouwing ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om veel te melden vanuit de eigen tuin. Van de eenjarigen zijn de paarse nicotina en de paarse kattesnor in bloei gekomen. Nieuw is ook een prachtige Passieflora fata confetto. Vanuit een stek is deze klimplant inmiddels in een seizoen tot de 3 meter gegroeid. De winterhardheid is tot -10, maar voor de zekerheid staan ze in potten en gaan ze voor de vorst naar binnen. Andere exoten zijn vanuit zaad gekweekt de Geranium Madeirense en de Seringfuksia. Beiden slaan goed aan maar hebben nog niet gebloeid.

De kuiflelies doen het dit jaar weer prima. Er is er zelfs een vanuit de volle grond in bloei gekomen. Ook de opgedeelde agaphantus ( 2 jaar geleden) bloeit met vele schermen in de kuip.

Van de Suzanne met de mooie ogen hebben we dit jaar oranje/gele exemplaren. Die kleurt goed bij de Trompetbloem waarvan we zowel een oranje als een geel soort hebben.

Er zijn nog wat nabloeiers van de roze Dauca carotota, maar ik heb ook de zaden ook al uitgestrooid tussen de Stipa. De engerlingen hebben weer veel grassen weggevreten. Dauca is beter bestand tegen vraat.

De duizendknoop Persicaria virginiana Filiformis heeft hele dunne aartjes en komt op de foto niet erg goed tot zijn recht. We hebben deze bij de Hessenhof gekocht. Daar stonden ze prachtig in de schaduw en tussen grote bladplanten.

Vanuit de 2-jarige zonnehoed is plotseling een geel rode kruising ontstaan. Aparte verrassing…

De Amaranthus en de rood/witte zinnia’s zijn ook opgekweekt uit zaad. Wat laat, dus komen ze ook laat in de bloei.

De donsbloem heeft zich rijkelijk uitgezaaid. Een langbloeiend, dankbaar  plantje! De Leeuwenoor staat aan de haagkant te bloeien. Heb er enkele gestekt, maar het is ook uit zichzelf opgekomen. Evenals het ABC kruid (niet op de foto)

Heb dit jaar eenjarig roze Ridderspoor gekweekt. Deze zijn minder gevoelig voor meeldauw dan de vaste planten. De matchen goed met de roze hortensia’s en de siererwten. In Engeland zagen we siererwten die wel 3x zo groot waren als de onze. Ondanks het tijdig verwijderen van de peulen komt er nauwelijks nabloei.

De Horetensia’s willen dit jaar wel met al die regen. Ze zijn zo zwaar dat ze geknakt zijn ondanks steun. Door de drukte en nattigheid is de aandacht voor de buxushaag er bij in geschoten. Alles is kaal gevreten en inmiddels verwijderd.

Van de Kattesnor heb ik ontzetten veel plantjes. Het is gemakkelijk te kweken en heb er nog een paarse soort bijgekocht evenals de Nicotina. Hopen op een mooie Indian Summer!