Groei&Bloei Plantenruil

Plantenruil

De Harense afdeling van Groei & Bloei organiseert in het voorjaar vaak een plantjesmarkt. Plantjes te koop. Ik ben ook lid van een andere club, de Wilde Planten Tuinkring Haren. Bestaat inmiddels ruim 40 jaar, dacht ik. Twee maal per jaar wordt er een plantenruil georganiseerd. Steeds bij een van de leden in de tuin. Afgelopen zaterdag was de najaarsruil 2014, perfect weer. Bij deze ruil meestal geen opgepotte plantjes, maar planten die meestal een uur ervoor uit de grond geschept zijn, in een vochtige krant, bakje of plastic zak worden meegenomen. Verser kan bijna niet! Om half 11 start, iedereen parkeert zijn/haar meegebrachte plantjes op de oprit of tuinpad. Grootste deel met kaartjes erbij. Soms inheemse/ wilde planten, maar ook regelmatig tuinplanten. Met een kopje koffie of thee van de gastvrouw/gastheer in de hand worden alle plantjes bekeken. Als er iets van je gading is: meenemen! En als plantjes bij meerdere tuiniers in de smaak vallen, dan worden de polletjes gewoon nog wat verder verkleind. Soms ligt er geen naamkaartje bij, dan is het leuk om met zijn allen proberen vast te stellen welke plant het zou kunnen zijn. Na diverse tuinpraatjes en een wandeling door de tuin van de gastvrouw/heer , tegen 12 uur weer op de fiets naar huis. Achter in fietskar zo'n grote plastic tubtrug, met een assortiment aan aanwinsten. Dezelfde middag staan de planten al weer op hun nieuwe plek, in een nieuwe tuin.