6. Variatie in beplanting

Zoveel mensen zoveel smaken. De één houdt van een strak gestyleerde Engelse tuin met groene hagen, de andere van een tuin vol wilde planten. Als je het vogels, insecten en andere dieren in de tuin naar de zin wilt maken, is het belangrijk om te zorgen voor voldoende variëteit. Dan wordt je tuin vanzelf een lopend buffet voor dieren en is er altijd wel iets te eten. Ook bij dieren geldt dat niet iedereen dezelfde voorkeur heeft.

Inheemse planten

Is een tuin vol wilde planten het antwoord op de vraag hoe je het wilde dieren naar de zin maakt? Niet helemaal ook op gecultiveerde planten komen vogels en insecten af. Een paar jaar geleden heeft de Britse Royal Horticultural Society dat uitgezocht in het Plants for Bugs project. Er werden bedjes aangelegd met respectievelijk inheemse planten, planten die daar familie van zijn en bedjes met exoten van het zuidelijk halfrond. Een paar jaar lang werden alle bestuivers, planteneters en bodemdiertjes geturfd.
Het blijkt te kloppen dat inheemse planten het aantrekkelijkst zijn, maar de verschillen in “bezoekersaantallen” waren niet heel groot. Niet alle bestuivers trokken zich evenveel aan van de herkomst van de planten. Zweefvliegen willen liefst inheemse bloemen, maar honingbijen en hommels bevlogen de verwante planten even goed. En ook de exoten bleken weinig minder aantrekkelijk. Die zijn vooral waardevol als ze op een ander tijdstip bloeien dan inheemse planten: de periode dat er voedsel beschikbaar is, wordt dan langer.

Kroeglopers

Bij het kiezen van planten voor dieren moet je rekening houden met de plek. Zit je vlakbij een bos, de duinen of een natuurgebied? Dan heeft het zeker zin om inheemse plantensoorten uit je eigen streek een plek te geven in de tuin. Zelfs zeldzame dieren kun je dan hun favoriete maaltje aanbieden. Maar midden in de stad kun je de plantenkeus beter richten op de dieren die daar ook werkelijk voorkomen, bijvoorbeeld zangvogels, egels en bestuivende insecten. Dieren in de stad trekken zich meestal weinig aan van drukte en zijn weinig kieskeurig. Bij vlinders heeft men het dan over “kroeglopers”. Witjes, dagpauwogen en kleine vossen bijvoorbeeld, komen graag naar een tuin met een vlinderstruik (Buddleja) voor een hapje ‘Chinees’ eten.

(tekst: Margareth Hop)

Eetbare planten voor een voedselstruweel

Een voedselbos voor mens of dier. Dat klikt als iets waar je een paar hectare voor nodig hebt. Toch kun je ook in je tuin een voedselbosje aanleggen, noem het een voedselstruweel! Je tuin wordt zo een waar paradijs. Welke planten je kunt gebruiken voor zo'n voedselstruweel vertelt ontwerper Iris Veltman.

Bekijk de plantenlijst met planten voor een voedselbos in je tuin

6. Variatie in beplanting

Groei & Bloei Tienpuntenplan voor klimaatvriendelijk tuinieren

Als je tuiniert is vooruitkijken naar de toekomst een must. Bij het tuinieren van de toekomst speelt het klimaat meer dan ooit een belangrijk waarde. Alle tuinen van Nederland vormen samen één grote groene oase en daarmee kan iedere tuinier een belangrijke bijdrage leveren aan het tegengaan van klimaatverandering. Het Groei & Bloei Tienpuntenplan biedt een leidraad voor enthousiaste tuiniers om klimaatvriendelijk te tuinieren.

Ontdek de tien punten voor klimaatvriendelijk tuineren